14
paź

Komunikacja perswazyjna

Komunikacja perswazyjna to nie to samo, co manipulacja. Nie da się jednak ukryć, że jest to jedna z tych umiejętności, które mogą być przydatne każdego dnia i to dosłownie każdemu człowiekowi. Co więcej, komunikacja perswazyjna to nie tylko taktyka wykorzystywana przez reklamę, czy sprzedawców, ale także przez każdego z nas podczas codziennych negocjacji z partnerem np. dotyczących obowiązków domowych lub wyjazdów, dziećmi, czy podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Jaka jest definicja komunikacji perswazyjnej? Jakie są jej przykłady? Kto powinien wdrożyć tego typu rozwiązanie? Zapraszamy do lektury!

Komunikacja perswazyjna – definicja

Komunikacja perswazyjna z definicji jest to umiejętność angażowania, przekonywania i prowadzenia innych osób w trakcie rozmowy. Jest to szczególny rodzaj komunikacji, podczas którego rozmówca za pomocą przedstawienia argumentów oraz prezentowania konkretnych postaw nakłania drugą stronę do zmian własnych opinii. Warto pamiętać, że perswazja a manipulacja to zupełnie dwie odrębne kwestie. Przekonywanie to nie to samo, co manipulowanie, gdyż perswazja wymaga korzyści dla obu stron i oparta jest o uczciwość, podczas gdy manipulacja ma na celu uzyskanie przewagi za pomocą oszukiwania, wprowadzania w błąd, czy niewłaściwego wykorzystywania informacji. W przypadku manipulacji potrzeby drugiej strony nie są brane pod uwagę. Należy też podkreślić, że komunikacja perswazyjna potrafi przynieść najlepsze wyniki tylko wówczas, gdy strategie będą stosowane świadomie.

Tego typu umiejętność jest szczególnie pożądana u liderów zespołów oraz wszystkich tych osób, które na co dzień mają do czynienia z kontrahentami, klientami, czy dystrybutorami. Nie zmienia to faktu, że komunikacja perswazyjna może być także niesamowitym wsparciem dla Ciebie np. w celu osiągnięcia sukcesów w sferze prywatnej, czy poprawie komunikacji interpersonalnej. Czas poznać przykłady komunikacji perswazyjnej.

Komunikacja perswazyjna – przykłady

Choć wiele osób posiada tę umiejętność z natury to techniki perswazji i komunikację perswazyjną można ćwiczyć. By móc posiąść tę umiejętność warto poznać najpopularniejsze przykłady komunikacji perswazyjnej w konkretnych sytuacjach.

  • Rodzina, relacja, dom: “Jeżeli nie nałożysz czapki to się rozchorujesz”, “Chcesz być duży? Musisz więcej jeść, bo inaczej nie urośniesz”, “A może kupimy tę lampę? Będzie rewelacyjnie uzupełniać nasz salon”.
  • Reklama: “Już ponad 90% użytkowników potwierdza jakość naszego produktu”, “Dzięki naszej usłudze Twoje życie nabierze nowej jakości”.
  • Polityka: “Mamy na celu jedynie Wasze dobre”, “Wszystkie nasze działania zmierzają ku poprawie Waszego życia”.
  • Handel: “Ta spódnica doskonale podkreśla Pani talię”, “W tym odcieniu jest Panu bardzo do twarzy”.
  • Praca: “To zadanie będzie idealne, byś rozwinął swoje umiejętności”, “Dzięki temu zleceniu Twoja pozycja w firmie znacznie się umocni”.

Komunikacja perswazyjna – skuteczność

Na koniec warto podkreślić, że istnieje kilka wskazówek, według których postępując sprawisz, że Twoja komunikacja perswazyjna będzie o wiele skuteczniejsza. Przede wszystkim musisz być wiarygodny. Jest to podstawowy element tego typu komunikacji. Nie jest tajemnicą, że o wiele chętnie słucha się osoby, którą uważa się za kompetentną w danej dziedzinie. Ważną cechą jest również szczerość, gdyż jeżeli druga osoba Ci nie ufa to nie będzie skłonna uwierzyć w Twoje argumenty. To właśnie dlatego warto używać sprawdzalnych argumentów oraz pokazywać, że Twoje własne interesy nie są jedynym motorem Twoich działań. Skuteczność komunikatu podnosi również entuzjazm oraz przekonanie do swoich racji. Na koniec należy dodać, że równie istotna w efektywności jest komunikacja niewerbalna – gesty, ton, czy postawa także mają znaczenie, zwłaszcza jeżeli chcesz przekazać informację o dużej sile.

Przypominamy! Komunikacja perswazyjna nie ma na celu konfliktu, czy przymusu, a jedynie przekonywanie werbalne i niewerbalne. Dzięki komunikacji perswazyjnej możesz osiągnąć wyznaczone cele oraz poprawić jakość Twoich relacji i kontaktów z innymi ludźmi. Warto wdrożyć powyższe wskazówki w życie i czerpać korzyści.