Komunikacja
Jak mawiał George Bernard Shaw „Największym problemem w komunikacji jest iluzja, że do niej doszło”.
Większość z nas uczestniczyło w szkoleniach pod tytułami :
„Poprawa komunikacji w organizacjach” , „Komunikacja Interpersonalna” , „Komunikacja kryzysowa” czy „Komunikacja w zespole”?
Czy szkolenia te pozwoliły wam zrozumieć komunikację ? Sam uczestniczyłem w kilku szkoleniach z tego tematu i powiem wam że nie zrozumiałem o co w tym chodzi 🙂
Dlaczego ten sam komunikat od bliskiej osoby odbieramy inaczej jak od kogoś obcego?
Czy jeden komunikat możemy różnie zrozumieć?
Dziś chciałbym skupić się nad właściwym zrozumieniem komunikatu.
Czy znany jest Wam Model Kwadratu Komunikacji zwany uchem von Thuna lub teorią poczwórnego ucha?
Jeżeli nie, zapraszam do teorii .
Teoria von Thuna twierdzi, że każdy komunikat ma 4 płaszczyzny i słuchacz odbiera go 4 uszami.
- Ucho rzeczowe – odpowiada za treści. Odpowiada na pytanie: Co dana osoba komunikuje oraz jakie są związane z tym fakty i informacje.
- Ucho apelu – słucha: Czego rozmówca potrzebuje, co chce powiedzieć i jakie ma oczekiwania.
- Ucho ujawniania samego siebie czyli prezentacji – odpowiada na pytanie kim jest nadawca komunikatu oraz co mówi o sobie.
- Ucho relacji – czyli ucho drażliwe odpowiada na pytania dotyczące uczuć i tego co rozmówca myśli o odbiorcy.
Przykład:
Pasażer mówi kierowcy “Światło jest zielone”.
- Na płaszczyźnie faktów usłyszy: “światło jest zielone”;
- na płaszczyźnie apelu usłyszy: “Jedź już!”;
- na płaszczyźnie relacji zrozumie: “Chcę ci pomóc”;
- na płaszczyźnie ujawniania zrozumie: “Spieszy mi się”.
Twórca powyższego modelu zakłada, że każdy z nas ma jedno z powyższych uszu bardziej rozwinięte i właśnie przez nie filtruje treści komunikatu. Dlatego każdy z nas może w inny sposób interpretować daną wiadomość i zwracać większą uwagę na zupełnie inny aspekt wypowiedzi.
Jeżeli dotarłeś do tego miejsca, moja refleksja na dziś Feedback.